Tvillingar

Det är alltid kul att vara tvillingmorsa. Det känns speciellt, mina döttrar är bedårande var för sig men tillsammans är de just tvillingar. Och faktiskt dubbeltvillingar då de är födda i tvillingarnas tecken 🙂

Men vi, jag och K alltså, tänker väldigt sällan på att de är just tvillingar. Det betyder liksom inget för oss. Vi har två barn, två individer som föddes samtidigt eftersom två embryon placerades i Ks livmoder 23 september 2011. Vi är så otroligt tacksamma för att en graviditet gav dubbel utdelning!

I Thailand däremot har det här med tvillingidentiteten verkligen varit i fokus. I Japan är det tydligen väldigt exklusivt med tvillingar för jag vet inte hur många fototillfällen som uppenbarat sig med just japaner som vill fotas tillsammans med våra barn. Vi brukar i vanliga fall inte klä barnen särskilt lika men vi fick tag i två billiga och väldigt bra UV-dräkter innan resan,  så på stranden har barnen sett lika ut. Solhattarna har varit olika dock. Men oj, vad upmärksamhet de fått. Må hända att det är ovanligt med tvillingar, men vi försöker skydda dem från den här sortens uppmärksamhet. Det är smickrande att främlingar kallar ens barn adorable men framförallt Gladys är skygg. Hon gillar inte att okända människor tar i henne. Såklart.

Jag blir dessutom väldigt provocerad av att människor tycker att det är så oemotståndligt med två lika stora varelser som är lika klädda. På vägen till bilen när vi landat på Arlanda, råkade ungarna ha två likadana jumpsuits på sig. Och genast fick vi en massa blinkningar och kommentarer om hur  fina ungarna var. DE ÄR FINA UTAN ATT VARA IDENTISKA! Jag blir inte alls glad och smickrad, jag tycker det är lite galet att folk gillar det.

Förresten, har ni läst Barbapapa på sistone? Jag kan inte läsa den längre, tydligen så har två människobarn slagit sig samman med den stora Barbafamiljen. De kallas Tvillingarna, har inga egna namn och kläs alltid likadant. Förfärligt. FÖRFÄRLIGT!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.